Posted by: hajirikhusyuk | Julai 17, 2009

Tuhan tetap Tuhan

matrik n9

Dengan terbatasnya akal fikiran mahu pun hati untuk menyingkap keberadaan Tuhan dan di manakah sebenarnya Tuhan berada….

maka itulah fitrah manusia, yang menunjukkan bahawa Tuhan adalah Tuhan, dan hamba adalah hamba..

tetapi sang hamba itu tidak lain, melainkan daripada Tuhan juga.

Sehingga SIR  (alat perasa Ruhul Qudus)  yang ada pada hamba menjadi penghubung dengan Tuhan nya… ketika sang hamba diliputi RASA dan KESADARAN bahawa sang “AKU” , (yang bukan hamba), … maka yang ada adalah “AKU” dan lenyaplah “aku”… dan ketika sang “aku” sadar akan fitrahnya adalah…..

TIADA DAYA DAN UPAYA ..

maka Sang “AKU menjadi SIR pada “aku“…

dan oleh itu tidak terpisahlah…sang “aku” dengan Sang “AKU”…

kerana (QS Al Hadid 57:4):  AKU BERSAMA MU DI MANA SAJA KAMU BERADA

(untuk memahami ini perlukan KESADARAN yang tinggi, jangan tergesa-gesa insyallah Allah akan memberikan kefahaman.)

MasyaAllah


Responses

  1. Itulah kata cerita nya ….AKU …dan aku.
    Segala2 nya AKU dan sebalik nya aku..
    SIRR ….tempat nya Hati Sanubari ….FUAD.

    Ingatan di Akal ….pun dari SIRR
    kenapa ia di ketegeri kan pada kedudukan….
    Timbang dengan Akal ……buruk dan baik

    • Salaam..

      Timbanglah.. nak ikut ruh ke… atau nak ikut nafsu…

  2. kenapa pula kita nak ikut Roh….. kan Roh itu kena ikut ……./ untuk pulang kapada tuan Nya>?

    • ruh lah yang dapat membimbing jiwa (nafs) untuk pulang ke Allah.

  3. untuk cerita yang di atas itu ……
    Siapa kita dan siapa Roh….maaf

    • secara ringkas manusia terbagi kepada unsur berikut:
      ruh, nafs (nafs terbagi kepada jiwa dan jasad),
      ruh kembali ke Allah,,
      jiwa.. mendapat balasan bergantung kepada amalannya,,
      jasad.. kembali ke tanah.


Tinggalkan Jawapan

Kategori

