Posted by: hajirikhusyuk | Julai 22, 2009

Sanubari atau Nurani

solat di kutub

solat di kutub

Kalau kita berkata tentang hati, kadangkala kita naik rimas, kenapa?… kerana terlalu banyak istilah yang  menyangkut dengan hati. Seperti baik hati, hati mulia, hati suci, hati pemurah dan tidak kurang pula lawannya seperti hati busuk, hati berdendam, hati khianat dan sebagainya.

Secara kasarnya sifat-sifat hati adalah positif dan hati negatif, … hati positif yang bersifat atau berkiblatkan langit manakala hati negatif,  yang berkiblatkan  dunia atau bumi.

Hati yang manakah yang boleh kita buat panduan atau ikuti nasihatnya,…., sudah pasti hati positif, tapi bagaimnakah kita hendak mengetahui bilakah itu hati itu bersifat positif atau bersifat negatif.

Secara amnya hati itu adalah …. Hati Sanubari dan Hati Nurani.

Hati Sanubari bersifat negatif, … seperti gundah- gulana, risau, tergesa-gesa, berdendam dan sebagainya, … jikalau sifat-sifat negatif ini ada, … jadi jangannlah mengikut nasihat hati itu, …kerana ia akan membawa kepada kemusnahan dan kekecewaan. Hati ini berkiblatkan dunia, nafsu dan syaitan.

Hati Nurani pula adalah hati yang telah disinari cahaya Ruh, ia bersifat tenang, hening, tenteram, damai dan secara kasarnya bersifat positif, ..hati yang semacam inilah yang perlu diikuti apabila  ia memberikan nasihat, …. nasihatnya dalam bentuk  ilham, gerak hati, intuisi dan sebagainya. Hati ini berkiblatkan Ruh dan penciptanya, sudah pasti  Allah. Ikutilah hati ini apabila ia memberikan nasihat, pasti bermanfaat dan mensucikan.

Maka oleh itu,…  hati-hatilah jangan tersalah pilih…

Salam ……


Responses

  1. yang penting makna nya bukan sebutan.
    terima kaseh.

  2. sebutan/ nama juga penting, jika tersalah nama.. nanti tak sampai ke matlamat pulak…kerana rupa mungkin serupa (kembar seiras) tapi nama lain-lain.

  3. betul juga

    terima kaseh

  4. Salaam…

    berbanyak terima kasih kembali..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: