Posted by: hajirikhusyuk | Ogos 3, 2009

Ad Dzahir

Makam Rasulullah
Dzat Tuhan merupakan Wujud Mutlak, yang tidak terjangkau oleh akal fikiran,  perasaan,  khayalan dan panca indera.
Dzat adalah sebagai aspek Batin segala yang maujud, yang kelihatan di alam raya ini,  kerana Tuhan adalah Yang Maha Meliputi segala sesuatu.
 
Bagaimanapun Dzat ini juga yang Dzahir, Yang Nyata, Yang Kelihatan, tetapi IA tidak dapat hendak dikatakan atau disifatkan, …mengapa?  kerana ia tidak
terjangkau oleh akal fikiran.
 
Apabila segala sesuatu yang kelihatan ini menjadi Fana, maka Yang Batin telah menjadi Yang Dzahir, Yang Dzahir atau Yang Hidup itu meliputi segala sesuatu.
DIA lebih nyata daripada sekeliah alam yang kelihatan ini, dan DIA lah menggerakkan dan mengatur segala sesuatu.
 
Maka sembahlah Yang Dzahir bukan alam atau makhluk…
MasyaAllah.

 


Responses

  1. Sembahyang kamu sabagaimana Aku sembahyang ……kata Mohd ,,nabi serta Rasul.
    Berapakah jenis sembahyang telah di aaturkan
    oleh Allah pada Hakikat Nya?
    Apa kah Qiblat …hadap ….tumpuan …kita kpd Nya?

  2. salaam..

    Dzatnya menjadi kiblat bukan yang lain…

  3. Kata kita kena bawa yang empat itu sentiasa?
    kenapa pula bila sembahyang kita kena Qiblat
    kan kapada Dzat Allah?

  4. Salam..

    Ad Dzahir, Batin, Awal dan Akhir adalah nama dan ia merujuk kepada Dzatnya,

    maka yang disembah adalah Dzatnya..

  5. Boleh kah Tuan tolong terangkan bab Hakikat , ia itu hakikat Sembahyang, hkt Haji (Haa Jim) serta Puasa . Tq

    • salaam..

      Hakikat adalah asal kejadian,…

      iaitu berkaitan dengan Dzat Mutlak Allah.

  6. Kan zahir itu kena hadapkan jasad kita ka arah
    Qiblat?
    Hakikat sembahyang itu yang macam mana huraian nya?

    • Salaam,,

      Hakikat sembahyang adalah menyembah Dzat Mutlak Allah,

      dan pada ketika itu tiada yang menyembah dan tiada yang disembah…

    • Ya Allah dalam sungguh pertanyaan awak tu Hamdan. Nak jugak menjawabnya tapi jika salah kekata saya takut pula.

      Mudah2an kamu dapatlah penjelasan yang sebaik2 mungkin. Insya Allah.

  7. Selagiada antara sembah dan menembah itu maka ia di katakan Shiriklagi ?

  8. salam..

    bagi ahli makrifat… ya

  9. TERIMA KASEH dengan kerja sama
    jawapan itu..

  10. salam..

    alhamdulillah


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: