Posted by: hajirikhusyuk | September 7, 2009

Idul fitri

indahTidak lama lagi setelah selesai Ramadan  umat Islam akan menyambut Idul Fitri, tetapi sebenarnya apakah Idul Fitri itu?

Idul Fitri adalah kemenangan menuju fitrah nan suci, iaitu  kembali kepada Allah. Tetapi malangnya bagi kebanyakan orang Idul Fitri adalah menyambut kemenangan berpuasa di bulan  Ramadan, …menyambut Hari Raya Puasa.

Pada Hari Raya Puasa segala macam juadah makanan yang enak-enak disediakan, nah ini bertentangan dengan amalah yang baru sahaja dilakukan di bulan Ramadan,  iaitu menahan diri dari lapar dan dahaga,.. menahan diri dari hawa nafsu. Jikalau demikian sia-sialah amalan berpuasa itu kerana nafsu yang dikekang selama ini, kini bermaharaja lela kembali.

Ruhku yang sudah mahu terbebaskan dari ikatan nafsu, selama sebulan berpuasa itu, kini terpenjara kembali. RuhKu adalah Ruh Suci yang ditiupkan Allah ke dalam jasad Adam, semasa asal kejadian Adam dahulu, yang kini diwarisi manusia. Dan Ia sangat ingin kembali kepada Allah, kerana itulah tugasnya, tetapi malangnya ia  tidak dapat melaksanakan tugas itu kerana terpenjara oleh nafsu. Selagi nafsu tidak terkalahkan selagi itu, Ruhku akan terpenjara dan merintih dalam kesedihan dan sangat hiba.

Dan di bulan Ramadan inilah Ruhku  berpeluang untuk, kembali kepada Allah setelah nafsu terkalahkan, tetapi berapa banyakkah orang yang dapat  mengalahkan hawa nafsu mereka di bulan Ramadan ini,  sungguh sangat sedikit sekali.

Dan yang paling malangnya, terdapat orang yang salah tanggapan berkaitan dengan malam Lailatul Qadar, mereka percaya Lailatul Qadar turunnya pada malam 21 Ramadan yang terakhir. Dan pada tempoh masa itulah mereka melipatgandakan amal ibadah mereka, mengharapkan keberkahan dari Allah, mengharapkan pahala yang melebihi seribu bulan. 

Sebenarnya Lailatul Qadar itu adalah turunnya Cahaya Allah ke dalam diri seseorang atau menemui Allah,  bagi orang yang telah berjaya mengalahkan hawa nafsunya. Lailatul Qadar adalah Selamat Datang Ya Allah, ke dalam diriKu. Kemenangan bertemu dengan Allah ini disebut Futuh Al Mukasyafah,.. kemenagan kerana menyaksikan Wajah Allah.

Dan kemenangan ini tidak hanya diperolehi pada bulan Ramadan sahaja, tetapi di bulan-bulan lain atau hari-hari lain juga asalkan, syaratnya dipenuhi iaitu, telah berjaya mengalahkan hawa nafsu, maka dengan itu Ruhku terbebas dari ikatan nafsu,  dan dengan itu ia mampu untuk kembali kepada Allah.

Pada bulan Ramadan ini,  dapat dilihat ramai orang yang melakukan ibadah di surau-surau dan  masjid-masjid  yang dibina oleh manusia atau nabi (contohnya masjidil Haram, yang dibina oleh Nabi Ibrahim). Tetapi amat sedikit orang yang beribadah di rumah Allah yang dibina oleh Allah sendiri.

Apakah rumah Allah yang dibina oleh Allah sendiri itu? Yakinilah bahawa Rumah Allah yang dibina Allah sendiri itu  adalah Jasad manusia yang diciptakan dari tanah dalam enam proses. Proses yang pertama: pembinaan dari sari pati tanah, kedua: sperma dan telur, ketiga:segumpal darah, kempat:segumpal daging, kelima: tulang, keenam:dibungkus dengan daging.

Dan pada proses ketujuh (atau disebut  hari ketujuh dalam kiasan) diamanahkan atau ditiupkan Ruhku dan ditempatkan Ruhku  di Rumah Allah (Baitullah). Rumah Allah itu berada di hamparan Qalbu orang-orang nan mukmim. D i rumah Allah itu ada Ruhku, Muhammad Rasul Allah, dan Aku (Dzat Allah).

Merurut hadis Rasullulah: Baitullah (Rumah Allah) itu berada di Qalbu orang mukmim.

Apabila sudah diyakini bahawa Rumah Allah itu berada di Qalbu nan bening, maka selalulah berkunjung ke situ dan menemukan Allah di situ bukan di tempat-tempat lain, yang pastinya tidak akan bertemu Allah di tempat itu.

MasyaAllah.


Responses

  1. Baitullah (rumah Allah) berada di qalbu orang mukmin.

    Persoalannya… atas kenyataan apa seseorang itu mengaku dia mukmin (Islam)?

  2. Orang mukmin, hatinya telah dapat menerima pancaran Nur Ilahi, di samping itu ia juga telah mengenal Allah dan mata hatinya telah terbuka.

    Orang mukmin dia tahu dirinya telah mukmin, orang lain tidak akan dapat meneka hal (makam) atau keadaannya.

  3. MAKRIFAT IALAH :Mengenal Allah SWT.pada Zat-nya,pada Sifat-nya,pada Asma’nya dan pada Af’al-nya.

    1. AWALUDIN MA’RIFATULLAH Artinya :
    Awal agama mengenal Allah.
    2. LAYASUL SHALAT ILLA BIN MA’RIFAT Artinya :
    Tidak syah shalat tanpa mengenal Allah.
    3. MAN ARAFA NAFSAHU FAKAT ARAFA RABBAHU Artinya :
    Barang siapa mengenal dirinya dia akan mengenal Tuhannya.
    4. ALASTUBIRAFBIKUM QOLU BALA SYAHIDENA Artinya :
    Bukankah aku ini Tuhanmu ? Betul engkau Tuhan kami,kami menjadi saksi.(QS.AL-ARAF 172)
    5. AL INSANNU SIRRI WA ANNA SIRRUHU Artinya :
    Manusia itu rahasiaku dan akulah rahasianya.
    6. WAFI AMFUSIKUM AFALA TUBSIRUUN Artinya :
    Aku ada didalam Jiwamu mengapa kamu tidak melihat.
    7. WANAHNU AKRABI MIN HABIL WARIZ Artinya :
    Aku lebih dekat dari urat nadi lehermu.
    8. LAA TAK BUDU RABBANA LAM YARAH Artinya :
    Aku tidak akan menyembah Allah bila aku tidak melihatnya lebih dahulu.
    Bismillahirrahmanirrahim.
    HUBUNGAN MANUSIA DENGAN ALLAH

    Pada malam Raibul Ruyub yaitu dalam keadaan antah-berantah pada zat,Semata-mata,pada belum ada awal dan belum ada akhir,belum ada Bulan dan belum ada Matahari,belum adbintang belum ada sesuatu.

    Malahan belum ada Tuhan yang bernama Allah,maka dalam keadaan ini,diri yang punya zat tersebut ialah Mentajalikan diri-nya untuk memuji diri-nya.

    Lantas Tajali-nyalah Nur Allah dan kemudian ditajali-nya pula Nur Muhammad Yaitu Insan Kamil, yang pada peringkat ini dinamakan Anta Ana,Ana Anta.

    Maka yang punya zat bertannya kepada Nur Muhammad dan sekalian Roh untuk menentukan kedudukan dan taraf hamba.
    Lantas ditanyakan kepada Nur Muhammad, aku ini Tuhanmu ? Maka jawablah Nur Muhammad yang mewakili seluruh Roh, Ya…Engkau Tuhanku.Persaksian ini dengan jelas diterangkan dalam Al-Qur’an surat Al-Araf 172.

    ALASTUBIRABBIKUM,QOOLU BALA SYAHIDNA.
    Artinya : Bukan aku ini tuhanmu ? Betul engkau Tuhan kami,Kami menjadi Saksi.

    Selepas pengakuan atau persumpahan Roh ini dilaksankan,maka bermulalah Era barudi dalam perwujudan Allah SWT.seperti firman Allah dalam Hadits Qudsi yang artinya :

    “Aku suka mengenal diriku, lalu aku jadikan mahkluk ini dan aku perkenalkan diriku.

    Apa yang dimaksud dengan mahkluk ini ialah : Nur Muhammad sebab seluruh kejadian alam maya ini dijadikan daripada Nur Muhammad.tujuan yang punya zat mentajalikan Nur Muhammad adalah untuk memperkenalkan diri-nya sendiri dengan diri Rahasianya sendiri,Maka diri Rahasianya itu adalah ditanggung dan diakui Amanah ya oleh suatu kejadian yang bernama :
    Insan yang bertubuh diri bathin (Roh) dan diri bathin itulah diri manusia,atau Rohani.

    FIRMAN ALLAH DALAM HADITS QUDSI ;
    AL-INSAANU SIRRI WA-ANA SIRRUHU
    Artinya : Manusia itu Rahasiaku dan akulah yang menjadi Rahasianya.
    Jadi yang dinamakan manusia itu ialah : karena IA MENGANDUNG RAHASIA.
    Dengan perkataan lain manusia itu mengandung Rahasia Allah.

    Karena manusia menanggung Rahasia Allah maka manusia harus berusaha mengenal dirinya,dan dengan mengenal dirinya manusia akan dapat mengenal tuhannya,sehingga lebih mudah kembali menyerahkan dirinya kepada yang punya diri pada waktu dipanggil oleh Allah SWT.yaitu tatkala berpisah Roh dengan jasad.
    Firman Allah dalam surat An-nisa ayat 58 SBB:
    INNALLAHA YAK MARUKUM ANTU ABDUL AMANATI ILAAHLIHA.
    Artinya :Sesunggunya Allah memerintahkan kamu supaya memulangkan amanah kepada yang berhak menerimanya. (Allah).
    Hal tersebut diatas dipertegas lagi oleh Allah dalam Hadits Qudsi :
    MAN ARAFA NAFSAHU,FAQAT ARAFA RABAHU.
    Artinya : Barang siapa mengenal dirinya maka ia akan mengenal tuhannya.

  4. terima kasih atas pencerahan ini.

  5. Kenali lah melalui….Asmak Nya
    Sifat2 Nya
    Affaal Nya


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: