Posted by: hajirikhusyuk | September 16, 2009

Santapan Ruhani

LegindNikon043

Dalam kelapangan dada dan keheningan Qalbu cuba cerna santapan ruhani ini, semoga bermanfaat…

Di Alam Ahdat……. (KeEsaan)

Jikalau kamu adalah DIA,

Ini menunjukkan kepada Rabb.

Jikalau DIA adalah kamu,

ini menunjukkan kepada Abd.

Di Alam Wahidiyat…. (Ketunggalan)

Jikalau kamu adalah DIA,

Maka kamu bukanlah kamu,

Tetapi DIA adalah DIA.

Jikalau DIA adalah kamu,

Maka DIA bukanlah DIA,

Tetapi kamu adalah kamu.

Renung-renungkan………..

MasyaAllah.


Responses

  1. Ketika bila dan yang mana pula nya berlaku
    proses>>>> Aku bunuh kamu dan Aku lah ganti
    NYA.
    Dan ketika itu Apakah yang berlaku di atas diri kita>>>..maksud nya di manakah kita ketika itu.

    • salam alaika,,

      ana tidak bersetuju denan frasa “aku bunuh kamu dan aku jadi ganti kamu”

      nampak macam ganas sangat,,

      tapi mungkin yang ante maksudkan dngan frasa itu,,

      ketika ante memulangkan amanah yang diamanatkan..

  2. Apakah kita tenggelam dengan NUR NYA?

    • salam alaika,,
      allah itu maha meliputi,,
      jadi jawapannya benar.

  3. salam..

    “Di Alam Ahdat……. (KeEsaan)
    Jikalau kamu adalah DIA,
    Ini menunjukkan kepada Rabb.
    Jikalau DIA adalah kamu,
    ini menunjukkan kepada Abd.”

    bolehkah dianalogi begini?
    seperti A melihat kedalam cermin
    jikalau yg didalam cermin itu berkata pd si A
    maka si A lah yg dikata
    dan
    jika si A berkata pada yg di dlm cermin
    maka yg didalam cermin adalah yg dikata
    padahal…yg berkata, yg dikata..DIAlah juga….
    walLahu a’lam..

    • salam alaika,,

      umpama yang melihat dan yang dilihat adalah yang sama.

  4. Hanya AKU yg wujud….
    menyembah itu AKU..
    disembah itu AKU..
    mengenal itu AKU..
    dikenal itu AKU…
    kejahatan itu AKU..
    kebaikan itu AKU..
    dimanakah AKU yg mengaku AKU??
    AKUlah kebenaran…
    hanya AKU..

    • ya,,

      pegangan ahli makrifat sejati.

      (hati-hati ya,,, kepada yang bukan khalayaknya

      jangan nanti timbul fitnah- kasihan Mansur al Hallaj))

  5. hadist Qudsi :AKU menurut persangkaan hamba KU…….


Tinggalkan Jawapan

Kategori

